Ξεπέρασε κάθε προσδοκία η επιτυχία του 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και η 20η Camera Zizanio, η διοργάνωση των οποίων ολοκληρώθηκε την Κυριακή. Η μοναδικότητά της, τα υψηλά ποιοτικά στάνταρς και κυρίως το μεράκι των δημιουργών της έκαναν  αυτή, τη δύσκολη σε καιρό πανδημίας διοργάνωση, όχι απλώς να συνεχίσει τις επιτυχίες των προηγούμενων ετών, αλλά και να τις ξεπεράσει.

Τριακόσιες πενήντα χιλιάδες επισκέπτες παρακολούθησαν το Φεστιβάλ και την Camera Zizanio, τα οποία φέτος, για πρώτη φορά στην ιστορία τους διοργανώθηκαν διαδικτυακά. Παραλλήλως έγιναν 42.000 κρατήσεις ταινιών, ενώ οι προβολές, σύμφωνα με τους διοργανωτές, ήταν sold-out, όχι μόνο στις ταινίες των διαγωνιστικών προγραμμάτων αλλά και στα αφιερώματα όπως αυτό για τον μεγάλο Ιταλό “παραμυθά” Τζιάνι Ροντάρι.

Μάλιστα, λόγω της αυξημένης ζήτησης και των επιπλέον θεάσεων που κατάφεραν να εξασφαλίσουν οι συντελεστές, οι προβολές συνεχίστηκαν έως και τα μεσάνυχτα της Δευτέρας, μία ημέρα μετά τη λήξη της διοργάνωσης, ενώ πολλά από τα παράλληλα εργαστήρια λειτουργούν ακόμα.

Ένα “Zizanio” που αντέχει 

Η έλλειψη εκδηλώσεων, παραστάσεων και προβολών έχει σίγουρα δημιουργήσει ένα αίσθημα πείνας στους φιλότεχνους. Το να αποδώσει όμως κάποιος την συγκεκριμένη επιτυχία σε αυτό το γεγονός, θα ήταν άδικο, όχι μόνον για τους διοργανωτές, αλλά κυρίως για την ιστορία του Φεστιβάλ και της Camera Zizanio, την προσφορά τους και τη μοναδικότητά τους.

Την αυλαία έριξε παραδοσιακά, αν και αυτή τη φορά μέσα από μια μικρή διαδικτυακή εκδήλωση, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ. Ο Δημήτρης Σπύρου, ο οποίος αποτελεί την “ψυχή” της διοργάνωσης, τόνισε ότι «το Φεστιβάλ έδειξε πως είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ακόμα και όταν γίνεται online». Και αναφέρθηκε βεβαίως στην επιτυχία της διοργάνωσης, αλλά και στα πολλά μηνύματα που δέχθηκε με προτάσεις για βελτίωση (αυτή είναι διαρκής τα τελευταία 20 χρόνια) και επέκταση με νέες θεματικές ενότητες και δράσεις.

 

 

Ο Δημήτρης Σπύρου αναφέρθηκε και στον μεγάλο στόχο του Φεστιβάλ που είναι η μετεγκατάστασή του στον νέο του χώρο: στις αποθήκες του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού, στην καρδιά του Πύργου, εκεί που, όπως είπε, μαζί με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους θα στεγαστεί και το Κέντρο Ευρωπαϊκής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας.

Τα βραβεία του διαγωνιστικού τμήματος απονεμήθηκαν την Κυριακή και το Μεγάλο Βραβείο δόθηκε στην “Αντιγόνη” της Sophie Deraspe από τον Καναδά. Πρόκειται για μια σύγχρονη αλληγορία της “Αντιγόνης” του Σοφοκλή, η οποία απέσπασε και τα βραβείο των κριτικών επιτροπών των παιδιών (ηλικίας 13 +) και της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (ΟΚΛΕ).

Η “Αντιγόνη” και “Οι Μικροί Λύκοι”

Αυτή η εφηβική ταινία, προτάσσοντας ένα έντονο κοινωνικό πρόσημο, αφηγείται την ιστορία μιας ορφανής έφηβης, μετανάστριας στον Καναδά, που λέγεται  Αντιγόνη, είναι άριστη μαθήτρια και πρότυπο πολίτη. Η ηρωΐδα βοηθά τον αδερφό της να δραπετεύσει από τη φυλακή, όπου κρατείται μετά από κάποια επέμβαση αστυνομικών, στην οποία τα όργανα της Τάξης, σκότωσαν εν ψυχρώ τον τρίτο αδελφό τους και συνέλαβαν τον ίδιο.

Η “Αντιγόνη” της Sophie Deraspe, όπως η “Αντιγόνη” του Σοφοκλή ορθώνει το ανάστημά της απέναντι στην εξουσία και τον Νόμο, τον οποίο επίσης αμφισβητεί. Χρειάζεται όμως τον “Χορό”, τον “Χορό της αρχαίας τραγωδίας”, ο οποίος ήταν και παραμένει η πρώτη καταγεγραμμένη ιστορικά “κοινή γνώμη”. Αυτό το βρίσκει η ηρωΐδα στην υποστήριξη των συνομηλίκων της και κυρίως στην κινητοποίησή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία αντικαθιστούν στην σύγχρονη “Αντιγόνη” τον χορό της αρχαίας τραγωδίας.

Το βραβείο  καλύτερης σκηνοθεσίας, καθώς και το Ειδικό Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων “Ανθρώπινες Αξίες” κέρδισαν «Οι μικροί  λύκοι» του Samuel Kishi Leopo από τo Μεξικό. Μια ταινία, η οποία αφηγείται μια ιστορία μετανάστευσης, που ιδωμένη υπό το βλέμμα δύο παιδιών, αποδομεί το αμερικανικό όνειρο. Θέμα επίκαιρο με την γνωστή διαμάχη του Τραμπ στις Ηνωμένες Πολιτείες για το Τείχος του Μεξικού, αλλά και για την πολιτική του απέναντι στους Dreamers (Ονειροπόλοι), όπως αποκαλούνται οι μετανάστες που έφτασαν παράνομα στις ΗΠΑ, όταν ήταν παιδιά.

Στο φετινό διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους προβλήθηκαν 90 ταινίες επαγγελματιών δημιουργών, προερχόμενες από 47 χώρες, ενώ στο πλαίσιο της Camera Zizanio, την  Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας. Προβλήθηκαν 186 κινηματογραφικές δημιουργίες παιδιών και νέων από όλον τον κόσμο.

Μάλιστα πολλές από αυτές δημιουργήθηκαν σε συνθήκες lockdown και αποτύπωσαν την αντίδραση των παιδιών και των νέων στις πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας. Όπως είπε άλλωστε και ο Δημήτρης Σπύρου, αυτό που κάνει το Φεστιβάλ Ολυμπίας να ξεχωρίζει είναι η πίστη του ότι «το παιδί έχει δικαίωμα να βλέπει τον δικό του κινηματογράφο».

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.



Αρχική δημοσίευση