Οι διαφορές στις τιμές μεταξύ Ευρώπης και Ασίας για το υγροποιημένο είναι οι μεγαλύτερες από ποτέ. (EPA)

Τα δεξαμενόπλοια, τα οποία έχουν προορισμό τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας και μεταφέρουν υγροποιημένο , αλλάζουν κατεύθυνση στο μέσον της διαδρομής τους και στρέφονται προς τη Γηραιά Ηπειρο, διότι οι εκεί καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν υψηλή προσαύξηση ενόψει του χειμώνα. Αλλωστε, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες οι τιμές βαίνουν αυξανόμενες και αγγίζουν νέα επίπεδα-ρεκόρ, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η βρετανική εφημερίδα των Financial Times. Και η εξέλιξη αυτή συνιστά αλλαγή έναντι των όσων συνέβαιναν μέχρι πριν από λίγους μήνες. Κατά το μεγαλύτερο διάστημα του 2021 οι αγοραστές στην Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία παραγκώνιζαν τους Ευρωπαίους για την απόκτηση του εν λόγω καυσίμου, το οποίο χρησιμοποιείται για τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Σήμερα όμως τα δεδομένα άλλαξαν, διότι οι υφιστάμενοι χώροι αποθήκευσης στη Νοτιοανατολική Ασία είναι πλήρεις, οπότε τα μη δεσμευμένα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη λεκάνη του Ατλαντικού κατευθύνονται πλέον προς την Ευρώπη. Οι ιδιοκτήτες των φορτίων θέλουν να εκμεταλλευθούν τη ζήτηση και την αύξηση των τιμών.

Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες οι τιμές του αερίου βαίνουν αυξανόμενες και αγγίζουν νέα επίπεδα-ρεκόρ.

Στις αρχές της εβδομάδας οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη είχαν εκτιναχθεί στα επίπεδα-ρεκόρ των 182 ευρώ η μεγαβαττώρα, διότι η ροή καυσίμου από τη Ρωσία είχε διακοπεί. Οπως επισημαίνει ο Τσιάραν Ρόι, διευθυντής παγκοσμίως δραστηριοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου στον χρηματιστηριακό και επενδυτικό οίκο της Platts, «είναι πλέον ξεκάθαρο αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη, η οποία σε όλους τους μεγάλους κόμβους της έχει τιμές υψηλότερες από κάθε άλλον προορισμό στην υπόλοιπη αγορά». Σύμφωνα με τα δεδομένα που έχει συγκεντρώσει η Platts, ιστορικά μιλώντας οι διαφορές στις τιμές μεταξύ Ευρώπης και Ασίας για το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι οι μεγαλύτερες από ποτέ. Τα φορτία στην αγορά σποτ με κατεύθυνση την Ευρώπη αποτιμώνται στα σχεδόν 48,5 δολάρια ανά εκατομμύρια βρετανικές θερμικές μονάδες (ΒΤU) εν συγκρίσει με τα 41 δολάρια ανά εκατομμύριο BTU στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας. Εκεί οι τιμές κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου και του Νοεμβρίου είχαν διαμορφωθεί κατά μέσον όρο πέντε δολάρια υψηλότερα σε σχέση με την Ευρώπη, όπως ανέφερε ο χρηματιστηριακός οίκος. «Η εκτίναξη των τιμών στην αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη προκαλεί κάποιες σπάνιες κινήσεις, οι οποίες παρατηρούνται στις μεταφορές φορτίου», επισημαίνει ο Αλεξ Φρόλεϊ, αναλυτής της εταιρείας ερευνών και συμβουλευτικής ICIS, η οποία παρακολουθεί τις διαδρομές των δεξαμενοπλοίων τα οποία μεταφέρουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα των Financial Times.

Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται η αλλαγή ρότας των αμερικανικών πλοίων, που αρχικά θα κατευθύνονταν προς την αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας και εν μέσω της πορείας τους στρέφονται προς τα λιμάνια της Γηραιάς Ηπείρου. Επίσης, πρώτη φορά μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια αποπλέει φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αυστραλία με κατεύθυνση την Ευρώπη. Η Minerva Chios, ένα από τα αμερικανικά δεξαμενόπλοια, στις 15 Δεκεμβρίου εκτελούσε δρομολόγιο προς Ανατολάς με τελικό προορισμό λιμάνι της Ινδίας, αλλά έχει αλλάξει κατεύθυνση πλέον και τώρα προσεγγίζει τη Διώρυγα τους Σουέζ, οπότε δείχνει πως θα παραδώσει το φορτίο στην Ευρώπη, όπως διευκρινίζει ο Αλεξ Φρόλεϊ. Ακόμα ένα αντίστοιχο αμερικανικό πλοίο έκανε στροφή κοντά στα Στενά της Μαλάκα την περασμένη εβδομάδα, ενώ ένα τρίτο, τέλος, αναμένεται να παραδώσει ένα τμήμα αυστραλιανού υγροποιημένου φυσικού αερίου αύριο, 24 Δεκεμβρίου, στη Βαρκελώνη.

Αρχική δημοσίευση